5. Maraton Jelcz-Laskowice
1. 5. 2006

Konečne máme nakreslený celý Modrý autobus, ktorý doviezol partiu maratóncov z Ostravy do Jelczu a späť. Nepodarilo sa nám ho na modro prefarbiť, ale aj tak to pre nás bude navždy Modrý autobus.

Otto Seitl

Posťažoval sa trochu Otto Seitl, organizátor zájazdu, keď sa po dlhšom čase stretol s eN, že 10 prihlásených borcov na poslednú chvíľu odskočilo. Ťažko sa potom kalkuluje cena. Nechcel garantovanú sumu ( 200 korún ) už meniť, preto veľkým biznisom spomínaný zájazd asi nebol. Otíku, asi bude treba vyberať, medzi nami nie príliš obľúbené zálohy.
Ale koníky, ktoré "necukli" pred cestou do Jelczu mohli byť spokojné. Nie často býva počasie k bežcom tak prívetivé, ako bolo tento rok v Jelczi. Len keby nebolo potrebné v meste medzi mlákami kľučkovať.  

Hovoriť, že vyhral Igor Heleš ( 2:45 - 1. / 1. M45 ) by bolo nosením vody do mlák v uliciach Jelczu. Päťka za 15:32, ktorú bežal v tomto roku na dráhe je dostatočným dôkazom, že by vedel bežať bystrejšie. Mal však v hlave plán bežať o dva dni 12 hodinovku. Domnievame sa, že nechcel bežať ani tak rýchlo, ako bežal. Ale ak chcel vyhrať, musel.

Petr Wala ( 2:47 - 2. / 1. M30 ) už nie je taký pohodlný súper, akým bol pred rokom. Naplnila sa kliatba, ktorou ho zaklial eN, päť mesiacov dozadu. Petr si pragmaticky miesto Prahy zvolil Jelcz. Obával sa pražských dlažobných kociek. Že sa rozhodol správne, dokazuje jeho zlepšenie osobného rekordu o viac ako 10 minút! Výrazné zlepšenie tiež dokazuje, že počasie bolo na dobré výkony ako stvorené.

Tretí Piotr Spaliňski ( 2:50 - 3. / 2. M30 ) bude v tejto správe výnimka, ktorá potvrdí pravidlo. Budeme svine šovinistické a iba o cestujúcich ostravským autobusom dáme reč.

eN zostal z Lenky Rossi ( 4:24 - 6. / 1. F50 ) máličko zaskočený. Netušil, že patrí do F50. Často videl Lenku Skálovú na ostravských maratónoch, ale skôr ho napadlo, že Lolitu napísal Vladimír Nabokov, ako kategória F50.
Maratónske žezlo v rodine Rossi drží pevne v rukách Lenka. Darca pekného priezviska Otto Rossi ( 4:49 - 97. / 12. M60 ) zaostal za ňou o 25 minút.

Milan Celuch ( 3:13 - 14. / 2. M40 ) bežal rovnomerným tempom. Jeho spolucestujúci nemali žalúdky tak odolné, aby z neho nedostali morský bruchbôľ a nezaostali. Zo "šífkarty" si Milan postupne vyškrtával pasažierov ako Miro eN Kriško ( 3:25 - 29. / 12. M45 ), Petr Hrček ( 3:18 - 23. / 11. M45 ), Petr Minařík ( 3:24 - 27. / 8. M30 ). Dokázal dobehnúť a predbehnúť aj Járu Hrabušku ( 3:14 - 16. / 6. M45 ), v úvode brodiaceho mláky s veľkým náskokom pred ním.
Neporušíme šovinistické pravidlo keď spomenieme BLR. Pretekárom na treťom mieste v M40 bol eN na 41 km nemilosrdne ofúknutý. Asi preto, aby si na veky zapamätal, že je to Bielorus Roman Asayevich ( 3:24 - 28. / 3. M40 ) a nie Bulhar, ako diletantsky tvrdil v jednej správe. Roman žije v Ostrave a pricestoval ostravským autobusom. Je to náš človek, aj keď je BLR.

Líže si rany eN tvrdiac, že v M45 bola najsilnejšia konkurencia. Ale to on hovorí vždy o tej v ktorej beží. Z nášho autobusu dvaja pasažieri alpským spôsobom nebývalo vysoký stupeň víťazov zdolali. Celkový víťaz Igor H. a aj Roman Slowioczek ( 3:58 - 8. / 3. M45 ). Roman sa dostal pod tri hodiny, od druhého nebol ďaleko a štvrtému ušiel o veľký kus. Jeho výkon tiež potvrdzuje to, čo určite nepotvrdí ani jeden divák, či usporiadateľ, že bolo výborné počasie.

V kategórii pokročilých päťdesiatnikov tiež priviezol autobus z Ostravy alpinistu, ktorý sa na vysoký stupeň víťazov vyštverať dokázal ( nejde o metaforu, to je fakt ). Vladimír Peřina ( 3:26 - 30. / 3. M55 ) si tretí flek ustrážil, ale mal namále pred v závere zúrivo útočiacim 

Šaňom Simonom ( 3:27 - 32. / 4. M55 ). eN bol svedkom netradičnej prezidentovej bojovnosti aj na tých úsekoch trate, kedy Šaňo zvykne vešať krídla. Že čo sa stalo? Otázniky pre nás otáznikmi nie sú, lebo:
  - sychravé počasie bez slnka nedokázalo aktivovať brzdný systém na prezidentskej limuzíne, ktoré sú napájané len slnečným kolektorom.
  - Jelcz bol Šaňov šiesty maratón za päť týždňov. Nakoľko u Šaňa tréningové a pretekové kilometre jedno sú, už päť týždňov trénuje usilovnejšie, ako začiatkom roka, zákonite sa vzďaľuje od 4 hodín a približuje sa k 3:20.
  - Šaňo pridal do nádrže limuzíny Speed8. Tri ampulky má od kamoša doktora. Pýtal sa eN pred štartom, či to pozná a či to má vypiť. 
„Smelo pi, keď sú zdarma Šano", poradil eN, ktorý preparát v divne pôsobiacich ampulkách pozná, ale zdá sa mu to drahé, lebo by musel napájať nielen seba, ale aj svoju krysu. Šaňo krysu nechová, jeden pustil do svojich útrob.

Po štarte vystrelil ako z dela. Ale to dokáže aj bez Speedu. Rútil sa k výslednému času 3:10. eN plápolal za ním, lebo sa rozhodol študovať účinky neurotransmiterov a mozgových nutrientov na prezidentovi. Prvé príznaky sa prejavili po 10 km. S močopudným kofeínom výrobca Speedu8 nešetrí. Dva krát oprel Šano bicykel pri krajnici. eN usúdil, že to je všetko, čo nová dimenzia výkonu, sily, vytrvalosti a inteligencie mohla povedať a prezidenta predbehol. 
Ale Speed8 nehodil uterák do ringu. Šaňo nezaostával. Dokonca na 35 km sa priblížil skoro na dopľutie. Musel sa eN hodne snažiť, aby ho na spídku letiaci Šaňo nepredbehol. Keby letel na Speed9, uspel by. Od tretieho Vladimíra Peřinu delilo Šanibáčiho v cieli iba 54 sekúnd. Tých sekúnd, ktoré tradične venuje označkovaniu si trate maratónov.

V M55 utekal aj Mirek Krumer ( 3:43 - 46. / 8. M55 ). A utekal výborne, lebo bol jedným z matadorov, ktorí absolvovali Pustevny 2006. Nezlomili ho drsné podmienky a o dva dni stál na štarte v Jelczi, aby z Beskydského času vyše hodiny ubral. 
Mirek je dobrý človek. Každoročne sponzoruje, ako fyzická osoba, bežecké podujatia mládeže. „Nikdy som nebol bohatý, ale ani tak chudobný, aby som nemohol v rámci mojich možností pomôcť dobrej veci." Tak zdôvodnil svoju ojedinelú záľubu.   

Václav Pavelka ( 3:22 - 25. / 1. M60 ) je vysoký chlap. Keď sa postavil na najvyšší stupeň najvyššieho stupňa víťazov, aký eN v živote videl, jeho súperi mali hlavy pri jeho páse. Nič pre širokouhlé obrázky, ktoré používame. Preto sme chlapcov M60 znivelizovali. 
Václav je milovník MUMu. Robieva tam dobrovoľného maséra. eN sa tam s ním asi ťažko stretne. Aj Speed8, ktorý je v porovnaní s MUM veľmi lacný, je mu drahý. Jeho krvná skupina je Pětimaraton. 

Otakar Pachman ( 4:44 - 94. / 10. M60 ) má palec hore. Bol so svojim výkonom spokojný. Takú chobotinku si eN vymyslel, keď fotil tie postavičky z autobusu, ktoré pozná. Otakar nebehá tak, aby sa na stupni víťazov usmieval. Behá pomalšie, ale nezaprie svoj vzťah k dráhe. Jeho krok je oku lahodiaci. 
Jelcz je verný názvu Maraton rekreacyjny. Aj na bežca posledného sa čaká a vyhlasovanie urobia vtedy, aby sa ho mohol mohol zúčastniť, lebo Diplom s výsledkami odovzdávajú každému, počas vyhlasovania víťazov.   

Obdivuhodnú výkonnosť ma vzhľadom k svojmu veku nová akvizícia v M65 Ervín Podžorný ( 3:22 - 26. / 1. M65 ). Ukázal o hodne mladšiemu eN, ako sa má behať záver v maratóne a s víťazom M60 vraj predviedli pekný súboj v cieľovej rovinke. Mladší Vašek P. vyhral, ale Ervínov 199. maratón má po prepočítaní hodnotu 2:41!  
Ervín má podobne ako eN od 1980 roku odbehnutý každý Košický MMM. Zisťoval, či si to niekedy niekto v Košiciach všimne. Sklamal ho eN, keď mu povedal, že určite nie. Nevedú si o štartoch štatistiku. Už bol eN rozhodnutý, že pre Ervína niečo skúsi s organizátorom MMM dojednať, ale zavrhol to. Nevie sa na jeho vlnovú dĺžku naladiť. Ponúkol mu, že ho z Ostravy odvezú autom do Českého Těšína, kde býva. Nemal o toto gesto záujem. Prípadný nezáujem o gesto zo strany MMM by znamenalo zbytočne míňať energiu. A taká chýba dvojnásobne.

Matematické okienko. Najvyššiu vzostupnú trojcifernú postupku len z číslic deliteľnými tromi dosiahol v počte maratónov Jirko Březina ( 4:03 - 61. / 3. M65 ). Koľko ich už má na svojom konte? Správna odpoveď je na konci článku.
Zamaskovali Jiřiho pod SVK a Prešov. Brali by sme, nemáme ešte takého, ale prezident SZM na tom usilovne pracuje. 

Přerov - Prešov,  Irán - Irak. Laco Maras ( 4:23 - 78. / 8. M40 ), to je Prešov. A Prešov je SVK, nie CZE. Lacovým autom sa trojhlavá Slovenská expedícia do Ostravy k Sandokanovi prepravila.
Jeho autom sa vrátila do Žiliny, jeho autom pohrdol Ervín, jeho autom sa možno eN prepraví na Ostravský maratón, lebo Laca chytil za srdce CZK - SVK - POL pohár. Má to z vytrvalostných lyžiarskych behov, ktoré naháňa v zime po celej Európe. Napríklad potreboval do série Vassov beh, tak ho bol odbehnúť. 
Medzi rečou spomenul, že má v pláne bežať aj  Jungfrau. To by sa k nemu eN tiež chcel prisať.

Potrebuje sa vyliečiť zo štvorhodinovej maratónskej fóbie. Jungfrau marathon je účinné antidepresívum a Laco je rodený vedúci výpravy. Vo veľkej taške mal všetko, na čo si ktokoľvek v dosahu spomenul.
Laco sa dlhé roky venoval výhradne zamestnaniu. Niekde v ňom sa dobre ukryl ten štíhly bežec s číslom 142 z roku 1985. Opäť začal behať až po druhej výzve jeho srdca. Vie, že tretia už býva veľmi drsná, alebo aj posledná. 
Na štarte si dal cieľ bežať za 4:30. Tri okruhy bežal v tom tempe, potom zrýchlil. Vie odhadnúť svoje možnosti, to je predpoklad, že aj keď nie úplne, ale aspoň čiastočne sa ten štíhly bežec časom oslobodí zo zajatia.

Správne riešenie matematického okienka: Jirko má 369 odbehnutých maratónov.

A už iba chýbajúce postavičky palcového orloja: Ervín Podžorný, Jarka Mathonová, Igor Heleš, Jirko Březina, Milan Celuch, Petr Hrček, Jardo Hrabuška & syn, Petr Minařík, Petr Wala a Roman Slowioczek.

         

         

         

Zapísal eN 6. 5. 2005