|
26. júl 2007
Ako je možné, že to zistil až teraz? Prečo to nevedel hneď, keď merači postupovali v jeho stope? Súvisí to s predpísanou metodikou merania. Marián Kalabus, ktorý trať meral, postupoval presne podľa nej. Počas merania nepracuje s dĺžkovou jednotkou meter, ale s jednotkou, ktorej presnú vzdialenosť spozná až na konci merania. Dočasnú jednotku zistí nasledovne. Na obyčajný bicykel namontuje mechanické počítadlo. To nepočíta jednotlivé obrátky kolesa, ale na jedno jeho otočenie pribudne na číselníku 12 čísel, čiže 12 dočasných jednotiek. Presnú hodnotu jednej jednotky v milimetroch zistí pomocou základnice. Je to rovný úsek cesty, zmeraný s presnosťou na milimeter, pomocou optického zariadenia.
Základnicu potom prejde bicyklom s namontovaným počítadlom. Nie raz, osem krát, aby minimalizoval chybu, ktorá vzniká z dôvodu nie celkom rovnej stopy bicykla. Celý postup na základnici opakoval Marián tri krát. Pred samotným začiatkom merania trate, po prejdení polovice trate a ešte po skončení merania. Až z priemernej hodnoty všetkých meraní na základnici zistil presnú vzdialenosť jednej dočasnej jednotky. Tú počítal až doma, preto presnú vzdialenosť po meraní povedať nevedel. V utorok Marián mailoval eN, že po prepočítaní chýba ešte 365 metrov. To znamená, že druhú obrátku v Dolnej Porube počas merania posunul málo. Treba ju umiestniť ešte o polovicu chýbajúcej vzdialenosti ďalej od cieľa. Marián je veľký pedant. Do certifikátu o premeraní trate MPK uvádza, presným zadefinovaním miesta, kde sa nachádzajú 5 km úseky. Na pešiu zónu nemohol ísť autom a definícia cyklistu Petra Suchého, že 40 km je kúsok za mostíkom cez potok mu nestačí. Ešte raz sa na trať vráti, aby zadefinoval presne obrátku, 35 a 40 km.
Marián upozornil Jara Pavlackého, že v certifikáte budú uvedené iba kontrolné body, nie presné 5 km úseky. Napríklad 19 973 metrov, tam a tam. Presnú 20-ku treba domerať počas značenie trate. Disproporcia vzniká rozdielom jednotky medzi prvým a posledným meraním na základnici, ktorú spôsobuje rastúca teplota asfaltu a s ním súvisiaca zmena priemeru kolesa.
Zákruty na Machnáči v protismere musel byť pre Petra veľký adrenalín. Bez Mariánovho auta so zapnutými výstražným blikaním pred cyklistom a upozorňovania protiidúcich vodičov, by taká jazda nemusela dopadnúť tak, ako dopadla. Premávka bola veľmi rušná. Keď eN prvý krát stretol meračov za Machnáčom na odbočke do Petrovej Lehoty, pripomenul Petrovi, že prednejší je život, ako presne odmeraná Perla. Nech má oči na stopkách. Peter meranie prežil, ale celkom bez následkov to nezostalo. Niekoľko šrámov, ako spomienku, si na kolene a predkolení domov odniesol. Účinnosť prednej brzdy bola na požičanom bicykli výrazne vyššia, ako na jeho pokazenom stroji. Kotrmelec ho naučil, že "ne vší silou." Z auta pred bicyklom dozrel Marián aj na rýchlosť bicykla, ktorá je pravidlami merania tratí tiež presne definovaná.
5. ročník Maratónu Perly Karpát sa bude utekať na certifikovanej trati. Podľa Mariána bol MPK posledný Slovenský maratón, ktorý úradne premeraný nebol. Opäť sa mu potvrdilo, že každá trať, ktorú doposiaľ meral a nebolo ich málo, bola kratšia. Cieľ Benefície pre Perlu je splnený a navyše Mesiačikovskú Perlovú torta nám Marián prizdobil jahôdkou.
Ale jeho plány v horúcom počasí začali horieť a nebolo vody na ich uhasenie. Zhoreli. Volanie kofoly z krčmy pár metrov od cieľa bolo príliš silné. Vyprdol sa na plány. Navyše v Dolnej Porube sa otočil na minuloročnej obrátke, čím si trať neplánovane, ale skrátil. Žiadosť eN236 bola zamietnutá z dôvodu podmierečnosti. Má poučenie, že s čertom kocky neradno hrať. Z ovečky v erbe Trenčianskych Teplíc sa dlho netešil. Čert ju ber, 18. 11. si ju príde vziať opäť. Ale na čerta sa už spoliehať nebude, lebo čerta človek neprečúra.
Čerta
človek neprečúra Už
dva týždne bez akcie Keby
poznal skočí k Lenke |